کد خبر: ۱۶۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۹ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
 مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز هفته نامه اقتصادی اجتماعی:

 خبرنگاری کارخانه خاطره سازی برای آیندگان است

 مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز هفته نامه اقتصادی اجتماعی در تعریف حرفه خبرنگاری گفت: خبرنگاری سختی دارد؛ ولی سختی‌هایش بسیار شیرین است چرا که کارخانه خاطره سازی برای آیندگان است.

محمدصالح مقدسی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، ضمن تبریک روز خبرنگار به فعالان در این عرصه، بیان کرد: از سال ۸۴ در عرصه رسانه فعالیت خود را با باشگاه خبرنگاران جوان فارس و هفته نامه شهرسبز آغاز کردم و در این سال‌ها در لایه‌های مختلف رسانه و فضای مجازی قدم برداشتم.
 
 وی مطالبه‌گری را از رسالت اصلی حرفه خبرنگاری دانست و گفت: برای یک خبرنگار خصوصاً کسی که در عرصه جهاد رسانه و مطالبه‌گری گام نهاده‌اند، بهترین و شیرین‌ترین خبر این است که بعد از پیگیری‌های مختلف برای رفع مشکلات و گره‌های اجتماعی مردم اطلاع دهند که مشکل حل شده و لبخند بر لبان مردم نقش بسته است و انتشار این‌چنین خبرهایی یکی از قشنگ‌ترین اخبار عمر حرفه‌ام قلمداد می‌شود.
  خبرنگاری کارخانه خاطره سازی برای آیندگان است
 این خبرنگار شیرین‌ترین تجربه خبرنگاری خود را راهپیمایی عظیم اربعین حسینی دانست و مطرح کرد: راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در سال‌های مختلف بوده است که نه زبان و نه قلم‌هایم قادر به توصیف این همه احساس و ادراک زائران حسینی نبوده و نیستند.
 
 مقدسی با اشاره به فراز و نشیب‌های حرفه خبرنگاری در میدان جهاد رسانه که گاهی به صورت توأمان تحقق می‌یابند، افزود: خبرهای تلخ و طاقت‌فرسایی که به‌نوعی نفس‌های بنده را به شماره انداختند و قلم‌هایم با جوهر اشک و خون به حرکت در می‌آمدند، خبر شهادت شهید سلیمانی، سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی و شهادت جمعی از هم‌وطنان گران‌قدر و شهادت جان‌سوز شهید محمد خرسند امام‌جمعه شهرستان کازرون در سال ۹۸ و پوشش خبری حادثه جان‌سوز حمله تروریستی حرم مطهر شاه‌چراغ در سال ۱۴۰۱ و پوشش خبری حادثه سقوط هواپیمای اردیبهشت ۱۴۰۳ و شهادت شهید جمهور شهید رئیسی و یارانش بود که هر کدام به اندازه عمری جان‌فرسا، قلم‌هایم را شکست.
 
 وی در تعریف حرفه خبرنگاری یادآور شد: به نظر من خبرنگاری شغل نیست؛ بلکه زندگی است، خبرنگاری حرفه نیست بلکه ذات است، خبرنگاری یک آموزه نیست بلکه زیستگاه تمامی علوم و فنون و مهارت‌هاست، خبرنگاری ساعت را نمی‌شناسد، چارچوب را بر نمی‌تابد و تمام لحظات یک عمر را به خود اختصاص می‌دهد.

 خبرنگاری کارخانه خاطره سازی برای آیندگان است
 
 مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز هفته نامه اقتصادی اجتماعی ادامه داد: از طرفی یک زوج در جامعه باید به نحوی زندگی کند که درک متقابلی را می طلب؛ حال اینکه اگر درک متقابل به وجود نیاید آن زندگی محکوم به شکست و یا سرخوردگی خواهد بود.
 
 مقدسی خاطرنشان کرد: فعالیت رسانه‌ای زندگی ما را به زندگی اجتماعی سیاسی تبدیل ساخته و عرصه اثر را توسعه داده است، اینکه پاس کاری‌های خبری بین بنده و همسرم و حتی پسرم اتفاق می‌افتد می‌توان گفت که ماحصل آن منتج به گل‌زنی می‌شود.
 
 وی با اشاره به اینکه همسرش نیز در این عرصه فعالیت دارد و این اتفاق باعث همدلی بیشتر بینشان شده، اضافه کرد: گاهی من مصاحبه می‌کنم و همسرم آن را پیاده‌سازی و تنظیم کرده و هر دو منتشر می‌کنیم و فرزندمان نیز تصاویر مربوطه را تهیه و این حلقه را تکمیل می‌کند، باعث می‌شود که سرعت عمل، دقت نظر و کیفیت کارها و در نتیجه اثرگذاری مطالب مضاعف شده و نفوذ آن نیز بالاتر رود.
 
 این خبرنگار در ادامه تصریح کرد: بنده هرگز خبرنگاری را شغل به‌حساب نیاورده‌ام؛ زیرا خبرنگاری یک عشق است، یک دلدادگی است، زندگی است و من بدان مفتخرم و اگر روزی به زندگی رجعت کنم و خدایم زیست مجددی را نصیبم کند، یقین دارم که این عرصه را دوباره انتخاب خواهم نمود.
 
 مقدسی با اشاره به اینکه موضوعات خبری خصوصاً موضوعاتی که به‌نوعی نگاه مطالبه‌گرانه داشته باشد، غالباً میدان جنگ است و جدال، تأکید کرد: گفتن حقیقت و واقعیت به نفع مردم و کشور ایران اسلامی و نظام مقدس حاکم بر آن از طرفی قوت قلبی است برای رفتن به میدان جهاد و از طرف دیگر عده‌ای اندک ولی پر زور و قدرت که به واسطه بیان شدن برخی حقایق منافعشان را به خاطر می‌اندازد موجبات درگیری و جدال را رقم می‌زند.
 
 وی یادآور شد: در عین حال من روزی که پا به میدان خبر گذاشتم می‌دانستم که در مسیر گفتن حق، باید با «جانٌ و مالٌ و بنون» گام نهاد و سیلی خورد و اسارت داد و جان سپرد تا کلامت برکت پیدا کند و از خدایم می‌خواهم که برکت کلامم را به ظهور حضرتش توسعه بخشد.
 
 مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز هفته نامه اقتصادی اجتماعی افزود: خبرنگاری سختی دارد؛ ولی سختی‌هایش بسیار شیرین است چرا که کارخانه خاطره سازی برای آیندگان است، اگر کسی اهل سختی نباشد نمی‌تواند در این میدان پا بگذارد، سختی میدان هرگز نمی‌تواند یک خبرنگار که به این مسیر ایمان دارد را به عقب براند.
 
 
 مقدسی در پایان بیان کرد: خبرنگاری در دنیا مشاغل سخت به شمار می‌آید و امیدوارم روزی برسد که در ایران هم این جهادگران عزت و سرافرازی ایران عزیز و فرهنگ‌سازان معزز را به رسمیت بشناسند و سختی کارشان را به شیرینی کامشان ببخشند.

انتهای خبر/224224
 

نظرات بینندگان